Benjamin Feldmans karriere udviklede sig forbilledligt i Danske Bank op gennem 2010’erne. Fremtiden inden for banken syntes lovende.
Der var bare ét men.
I stigende grad kunne Benjamin Feldman mærke, at noget essentielt manglede.
”Jeg var nået til et plan, hvor det ikke længere var rigtig sjovt for mig. Jeg havde brug for større udfordringer”.En iværksætterdrøm voksede med styrket kraft i ham. Drømmen havde været der længe.
Ubevidst lige siden han som dreng købte og solgte brugte ting på DBA. Købmandskab og forhandling havde altid været en særlig interesse.
Bevidst om sin drøm var han blevet, da han som 19-årig begyndte at arbejde i finansbranchen. Og 13 år senere, i begyndelsen af 2018, kunne han ikke længere se bort fra den.
”Ønsket om at gøre noget anderledes og udelukkende varetage kundernes interesser tændte mig meget. Jeg spurgte mig selv: Hvad vil jeg fortryde, at jeg ikke har gjort den dag, jeg dør? At starte en virksomhed ville være en af de ting. Og jo længere min forretningspartner og jeg kom med ideen til FinPro, jo mere klart blev det for mig, at der slet ikke var nogen tvivl om, at det er det, vi skal gøre. Det lykkes det her!”
Langt på lidt tid
Det er et under, at Benjamin Feldman kun er 34 år. For hans meritter indikerer noget andet.
Han er medstifter af den hurtigt voksende bankmæglervirksomhed FinPro, som rådgiver større virksomheder og kapitalfonde. Frem til 2018 arbejdede han i otte år hos Danske Bank, slutteligt som acquisition manager med ansvar for nye store og mellemstore erhvervskunder.
I foråret sidste år kunne han skrive endnu et hædersmærke på cv’et: Kåret som Talent 100 af Berlingske.
Foran sig til dette interview, har han medbragt flere sider med stikord. Han kommer velforberedt.
Ihærdigheden og ambitionerne er nemme at spore. Havde han bare fulgt den lette og komfortable vej, havde han da heller ikke siddet, hvor han gør i dag.
Den svære begyndelse
Hans egne forventninger til FinPro var fra begyndelsen høje. Måske for høje.
På dagen for offentliggørelsen af FinPro i marts 2018 var det hele tænkt igennem. De havde fået et PR-bureau til at hjælpe med pressemeddelelsen. De sad på deres nyetablerede kontor i København, klar på alle tænkelige måder. Og så var det, at dette skete:
Ingen medier ringede.
Ingen potentielle kunder tog telefonen eller gav sig tid til at lytte. Røret blev smidt på med det samme.
De blev betragtet som forstyrrende telefonsælgere. Sådan fortsatte det i flere uger. I nogle tilfælde havde Benjamin Feldman brugt flere timer på at analysere en virksomhed og forberede et opkald, og så blev der lagt på efter 10 sekunder.
Overgangen til selvstændig blev voldsommere end Benjamin Feldman havde regnet med.
”Den første måned overvejede jeg mange gange, hvorfor er jeg gået ind i det her?””På det personlige plan var det en stor omvæltning. Større end jeg forventede. Mit humør ændrede sig meget voldsomt. Den ene dag var jeg rigtig glad, den næste dag var jeg i dårligt humør. Det var et stort chok for mig, hvor meget det påvirkede mig, og hvor svært det var for mig at lægge væk.”
I bagklogskabens lys tænker han, at han burde have søgt en coach.
Det, der til gengæld virkede for ham, var en løbetur rundt om Søerne i København i de sene aftentimer. Gerne efter 22.00 på det tidspunkt af døgnet, hvor de fleste var på vej i seng.
”Det blev et frirum og et sted for mig at rense ud og bare være med mig selv. Jeg har siden fundet ud af, at jeg skal løbe et par gange om ugen for at være i balance.”
Mindre fokus på strategi, mere på salg
Stemningen i FinPro vendte dog kort efter.
Da den første kunde kom ombord begyndte en sneboldseffekt. Siden har FinPro vist sin klare berettigelse på markedet - med kunder som Eva Solo, Gubi, Kopenhagen Fur og Rains - i modsætning til hvad mange mennesker i branchen havde regnet med.
”Da vi startede FinPro, sagde folk: ”Det har ingen gang på jord – det bliver ikke en succes.” Men når ting begynder at blive svære, og man skal give den en ekstra skalle, synes jeg, at det bliver sjovt. Udfordringen er en drivkraft.”
Belært af det mislykket forsøg på at lave en storstilet lancering af FinPro, har Benjamin Feldman i dag valgt at fokusere mindre på strategi- og forretningsudvikling og mere på at komme i dialog med kunderne.
”Den vigtigste læring for mig indtil videre er at fokusere endnu mere på salg. Jeg tror, vi meget hurtigt fandt ud af, at det handler om at komme ud og møde virksomheder og forstå dem”.
Rustet med mange års erfaring inde fra bankens mure, er Benjamin Feldman ikke bleg for at udfordre den etablerede finanssektor. I jagten på at opnå de bedst tænkelige vilkår for sine kunder, trækker Benjamin Feldman på en direkthed i sin personlighed, der gør det naturligt for ham at sætte fingeren på de springende punkter.
Bare små to år inde i FinPro’s levetid, kan Benjamin Feldman allerede nu se, at han tog den helt rigtige beslutning ved at gå selvstændig.
”I de knap to år, vi har været i gang, har jeg lært lige så meget som fem år i en bank. Hvis jeg havde vidst det, havde jeg startet FinPro længe før.”
Benjamin Feldman i The Consultant
MAN IN THE SHIRT ”Æren tilkommer manden, som reelt er i arenaen, hvis ansigt skæmmes af støv og sved og blod” - citat Theodore Roosevelt i Paris, 1910. I portrætserien ”Man in the Shirt” møder BARONS erhvervsfolk med det til fælles, at de har sat sig selv i spil og på spil. Hvor finder de mod? Hvad er det vigtigste de har lært på vejen? Og hvad kan vi andre lære af dem?