Din kurv (0)
Andre skjorter
Tilføj flere skjorter i din størrelse

Vi kender allerede din størrelse – Så her kan du hurtigt tilføje vores andre modeller, i samme størrelse

Accepter vores handelsbetingelser

For at du kan færdiggøre dit køb, skal du først lige acceptere vores handelsbetingelser

Jeg accepterer Afvis
← tilbage til bloggen
Den mest bæredygtige skjorte er den, du slider op

Den mest bæredygtige skjorte er den, du slider op

January 2021The Details

Hvis du er en gennemsnitlig dansker, så købte du 16 kilo tøj sidste år. 60 % af alt tøj i EU laves af syntetiske materialer, og 60 % ender via lossepladsen i naturen. Undersøgelser peger samtidigt på, at meget af tøjet aldrig bliver brugt. Omkring hver tredje skjorte, jakkesæt og kjole i de danske klædeskabe har ikke været i brug det seneste år. Hvis vi skal tage bæredygtigheden alvorligt, så skal vi købe mindre tøj og bruge det, vi har, til det er helt nedslidt.

”Da jeg startede BARONS i 2014, var det blandt andet, fordi jeg havde en masse skjorter i mit klædeskab, som jeg ikke brugte. Det var nogle, jeg havde købt på udsalg i en moderigtig farve eller med et eller andet smart mønster på. De hang bare der, og jeg tænkte, at det hverken var godt for min pengepung eller for miljøet”, siger Joachim Latocha, stifter af BARONS.

Joachim Latocha mener ikke, det er rimeligt at lægge ansvaret over på forbrugeren. Virksomhederne har i høj grad et ansvar for brug-og-smid-væk-kulturen.

”I min verden er der meget lidt harmoni mellem at lave fire kollektioner hvert år, nye modeller hver uge og så samtidig prædike til forbrugeren, at de skal bruge deres tøj, til det er slidt ned. Det hænger ikke sammen. Hele problemet med den traditionelle modebranche er jo, at den er fuldstændigt afhængig af nyheder, og at kunden i sidste ende køber mere tøj, end han eller hun nogensinde kommer til at bruge”, siger han.

BARONS Skjortestof er fri for mikroplastik

Miljørigtig forretningsmodel

Det, han opdagede, var, at han som regel bladrede forbi modeskjorterne i skabet og hver dag alligevel endte med den klassiske hvide eller blå skjorte, når han skulle på arbejde. De skjorter sled han til gengæld op.

”De fleste tøjbrands har fokus på den næste kollektion. Jeg besluttede tidligt, at BARONS ikke er i modebranchen. Punktum. Vi har én permanent kollektion baseret på fire forskellige stoftyper. Hvis man kigger i kataloget hos nogle af vores konkurrenter, så har de flere hundreder, og der kommer hele tiden nye skjorter til”, siger han.

Det betyder bl.a., at BARONS aldrig overproducerer. Joachim Latocha og hans folk brænder aldrig inde med en olivengrøn skjorte med blomsterprint, som ikke falder i kundernes smag og derfor ryger på udsalg. Det betyder også, at BARONS kan holde et knivskarpt fokus på at videreudvikle skjorterne – en proces, der er kompleks og kræver tid.

“Den mest bæredygtige skjorte er jo den, du slider op. Og hvis man skal være helt ærlig, så slider man ikke en skjorte med blomsterprint op, selvom den i nogle måneder er højeste mode. Det gør man til gengæld med den klassiske skjorte”, siger Joachim Latocha.

BARONS om den bæredygtige skjorte

Skal bruges mange gange

BARONS’ bæredygtighedsstrategi begynder altså med produktionen af skjorter, som kan bruges år efter år. Dermed undgår de spild. Joachim Latocha har imidlertid også en holdning til, hvordan skjortens videre liv – ude hos erhvervsmanden – skal være.

”Vi har en målsætning om, at vores skjorter skal bruges hver dag og slides op, fremfor bare at hænge i skabet”, siger han.

Det er blandt andet derfor, BARONS endnu ikke benytter økologisk bomuld. Kvaliteten af den økologiske bomuld er nemlig stadig for ringe. BARONS’ signaturstof fremstilles af 100 % extra long staple-bomuld – også kaldet ELS-bomuld – som udgør de ypperste 3 % af den globale bomuldsproduktion. De ekstra lange fibre betyder, at man kan lave en skjorte, som er både let, komfortabel og stærk nok til at holde i længden. Hvis skjorten kun bliver brugt 10-20 gange, som modeskjorterne gør, så går det miljømæssige regnestykke ikke op.

”Jeg tror på, at vi fremover kommer til at se økologisk bomuld eller andre materialer i vores skjorter. Men der er stadig et stykke vej, for vi vil ikke gå på kompromis med holdbarhed og komfort”, siger Joachim Latocha.

Hjælp til skjortekrigeren

Men hvad så, hvis forbrugeren – skjortekrigeren – alligevel smider sin skjorte ud, når han har brugt den ti gange?

”Vi interesserer os rigtigt meget for, hvordan vores skjorters liv ender. Vi er hele tiden i dialog med vores kunder, og derfor ved vi, at de fleste skjorter bliver kasseret, fordi de er slidt, bliver gule under armene eller på kraven, eller fordi der falder en knap af”, siger Joachim Latocha.

De tre årsager kan afhjælpes, og derfor giver BARONS sine kunder gode råd om, hvordan de vasker skånsomt, så skjorten ikke bliver slidt for hurtigt, og hvordan de fjerner evt. gulnede plamager, som de fleste skjortebrugere har oplevet. Og så er der knappen.

”Vi ved, at 13 % af dem, der har oplevet, at en knap faldt af, smider skjorten ud. Derfor anvender vi også en helt særlig, patenteret teknologi til at påsy vores knapper. Målet er, at knappen holder længere end skjorten selv”, siger Joachim Latocha.”

På den måde forsøger BARONS at sikre skjorterne et langt liv.

I det hele taget fokuserer teamet hos BARONS hele tiden på at forbedre de små ting i produktionen og kommunikationen med kunderne, som kan hjælpe med at nå målet om, at skjorterne skal være de mest bæredygtige på markedet, når man tager højde for det antal gange, erhvervsmanden bruger skjorten.

En skjorte uden elastan og anden plastik

Mission: Den plastikfri skjorte

Joachim Latocha har også et større mål. Den fuldstændig plastikfri skjorte. Det skyldes, at 60 % af alt tøj i EU ender på en losseplads. Globalt er det 80 %. Noget af det vigtigste her er at afstå fra at bruge syntetiske fibre i tekstilerne. Det gør BARONS. Der er ikke blandet nogen form for Spandex, elastan eller polyester i de ca. 300 gram bomuld, som skjorten består af. Det er godt for både miljøet og skjortens holdbarhed.

”Gammelt tøj er en af de helt store syndere, når det gælder mikroplast. Det, der kommer ind i skjorten, kommer også ud igen – blandt andet, når den vaskes eller ender på en losseplads. Vi vil ikke være dem, som bidrager med mikroplast i naturen”, siger Joachim Latocha.

BARONS’ skjorter er imidlertid ikke helt fri for plastik. Det skyldes blandt andet knapperne. I dag laves de af polyester, men teamet hos BARONS leder aktivt efter mere bæredygtige alternativer. Det er imidlertid ikke helt nemt.

”Knapper er et godt eksempel på, at man skal tænke sig rigtigt godt om, hvis man reelt vil være bæredygtig. Vi kan godt finde et andet materiale til knappen, men hvad nu hvis det betyder, at de bliver mere skrøbelige og knækker eller falder af. Vi ved jo, at nogle af vores kunder så smider skjorten ud. Derfor tester og tester vi i øjeblikket, hvordan vi får fjernet den sidste rest af plastik fra skjorten uden at skabe et nyt problem med holdbarhed”, siger han.

FACTS


Rationel bæredygtighed

Joachim Latocha tror på rationel bæredygtighed. Derfor vil han måles på, hvor stor miljøbelastningen er per dag, hans kunder bruger deres skjorter fra BARONS. BARONS har en række bæredygtige målsætninger:

1. Skjorten skal være så holdbar som muligt.

2. Stoffet skal være 100 % plastikfrit, så BARONS ikke bidrager til problemet med mikroplast.

3. Emballagen skal være 100 % baseret på cirkulære materialer, fx genanvendt papir.

4. Skjorten skal opnå den højeste grad af holdbarhed, komfort og strygefrihed – men uden beskidte kompromisser, syntetiske materialer og sundhedsskadelig kemi.



FØLG VORES MISSION

Vi sender emails på samme måde, som vi skaber skjorter: Fokus på indhold, kun det essentielle og altid værd at bruge tid på. Det er et løfte.

Vi kvitterer med 10 % rabat på din første ordre (kode sendes pr. mail)

Hello You!

translation missing: da.layout.homepage.mailing_list_text

Choose Your Location

SELECT COUNTRY

  • Danmark (DKK)
  • EU (EUR)
  • Sweden (SEK)
  • The Netherlands (EUR)