“Den her branche er lige så meget show som business. Det er f*cking fedt.” Mads Ulrick Holmstrup får gode karakterer på Rungsted Gymnasium midt i 90’erne - især i billedkunst og matematik. Far og mor forventer da også, at han ville starte på universitetet, få en god uddannelse og et stabilt job. Sådan går det ikke. Mads kaster sig i stedet ind i en branche, som består af lige dele realitystjerner, kendisser på shoppetur og benhård forretning.
Det kan godt være, at du ikke ved, hvem Mads Ulrick Holmstrup er, men du har med garanti forholdt dig til hans produkter. Mads står nemlig - som adm. direktør i Mastiff - bag produktionen af alt fra Paradise Hotel til DR’s store naturserie; Vilde Vidunderlige Danmark. Det er produktioner som; Vild med dans, Toppen af poppen, Korpset, Rosa fra Rouladegade, Versus, Fangerne på Fortet og Robinson Ekspeditionen, der fylder hans dag. Mastiff er et af Danmarks største tv produktionsselskaber og producerer hvert år mere end 200 timers indhold inden for underholdning, lifestyle, reality, factual entertainment, børn og unge samt TV-serier.
Startede med at brygge kaffe
Men vi skal tilbage til 1997, hvor Mads er færdig med Rungsted Gymnasium og skal finde ud af, hvad han vil nu. Det bliver en beslutning, som Mads tager lidt tilfældigt, mere med maven end med hovedet.“Jeg kom ud af gymnasiet med et højt snit, så der var gode muligheder i forhold til universitetet. Jeg kunne bare mærke, at det ikke helt var det, der rykkede i mig. Min daværende kærestes far kendte en, der arbejdede på Metronome-studierne, hvor jeg kunne få fritidsjob, og stille og roligt blev rullet ind i branchen. Jeg kom faktisk aldrig ud af den igen,” siger han om den beslutning, han tog dengang.
I årene derefter går det stærkt. Mads starter med kaffebrygning og opfyldning af slikskåle, men kombinationen af billedkunst og matematik, det kreative og det forretningsorienterede gør, at han får mere og mere ansvar. Det er blandt andet ham, der producerer de to første sæsoner af Paradise Hotel. Familien og vennerne tror imidlertid, at karrieren i TV-branchen er midlertidig. “De første to-tre år var der helt klart en forventning om, at jeg ikke kunne blive ved med at rende rundt og lave de der ting. Alle mine venner var jo gået i gang med deres studier eller var i militæret,” siger han og må indrømme, at han også selv var i tvivl. Langsomt beslutter Mads Ulrick Holmstrup sig imidlertid for at blive i TV-branchen og droppe den sikre vej med uddannelse på universitetet. Han siger selv, at det var den første store beslutning, han tog om sin karriere, som han oplevede virkede for ham.
“Jeg var sindssygt meget i tvivl, men jeg havde fundet en hylde, hvor jeg passede ind. Det handler om at finde ud af, at når man har truffet beslutninger nok gange, der virker, så begynder man at have mere ro på og stole mere på sin intuition. Det der med at være i tvivl, og så alligevel læne sig ind i det.”
Adm direktør?
I 2005 står han over for endnu en stor beslutning. Han har været i Mastiff i knap fire år, og nu siger den adm. direktør op. Bestyrelsen tilbyder Mads jobbet. Han siger nej tak - endnu en stor beslutning. “Jeg var lige blevet far. Og så syntes jeg ikke, at jeg var erfaren nok. Der var ting, jeg ikke havde lært endnu på det tidspunkt. Jeg gider ikke have en titel bare for at have den. Chefer, der synes, at nu er de chefer, og derfor skal folk gøre som de siger, duer ikke - slet ikke i vores branche. Så jeg tror, at jeg havde brug for at vide, at jeg var dygtig til det, før jeg kunne sætte mig derind,” siger han og nikker mod direktørkontoret. I stedet bliver det i de følgende tre år til et tæt samarbejde med den direktør, der bliver ansat, Kim Ardal. Da han stopper tre år senere, siger Mads i 2009 ja til endnu et tilbud om at blive chefen for det hele. Nu er mavefornemmelsen den helt rigtige, og Mads har mere nøgternt analyseret sig frem til, hvordan han kan blive en succes i jobbet.“Jeg gider ikke spille en kamp, hvis jeg ikke har en rimelig god fornemmelse af og tro på, at jeg har en stor chance for at vinde. Så bliver jeg hellere hjemme,” siger han.
Mavefornemmelse og nøgtern analyse. Følelser og forretning. Det skal man kunne i TV-branchen, siger han. “De to fag, jeg fik højest karakter i i gymnasiet var billedkunst og matematik, og det er måske et meget godt billede på, hvordan mit hoved er skruet sammen, og hvor jeg er nu. Det er en mærkelig kombination, men når man ser tilbage på det, så er det en perfekt beskrivelse af det job, jeg har i dag. Branchen er lige så meget show som business, og jeg synes, at begge dele er lige sjovt. Kombinationen for mig er røvfed,” siger han.
Hårde år
I årene efter beslutningen om at tage direktørjobbet, får Mads alle muligheder for at vise, at han kan kombinere kreativitet og forretning. Det lykkes ham at fordoble omsætningen, til et trecifret millionbeløb, i Mastiff blandt andet ved at satse på egenudviklede programmer og samtidig mangedoble bundlinjen. Men det er også hårdt.“Man siger jo, at de første 2-3 år som direktør er fucking hårde. Der skal man lige bide tænderne sammen, og det var en vild tid. Vi lykkedes med rigtig mange ting på det tidspunkt,” siger han.
En af opgaverne er at pitche TV-programmer til de 5-6 TV-stationer og streaming platforme, der findes i Danmark. Ifølge Mads er det forholdsvis let at få ideen til et TV-show. Det vanskelige er at få det til at ske. Det kræver en køber - og det kan være en hård omgang. “Når vi pitcher, får vi nok 90 % afslag, så det er hele tiden op på hesten igen. Jeg synes udvikling og salg er skidesjovt i alle sammenhænge. Om det er at stå på et loppemarked med ungerne, eller det er at sælge rosé, eller når vi sælger et tv-program til 30 mio. Det er næsten lige sjovt. Glæden omkring det er sindssygt vigtigt, for så er det lettere at samle sig selv op, når man får et afslag. Så tænker man; de sagde nej, kan vi få et pitch ind hos en anden broadcaster i morgen, for vi er jo i sidste ende drevet af passionen for at få vores idéer gjort til virkelighed,” siger han.
Tid til rosé
Mads Ulrick Holmstrup er efterhånden faldet til i rollen som adm. direktør, og det har givet mere tid. Når man som ham er lige dele show og business, springer man gerne ombord i nye ideer. Som når vennerne ringer, fordi de har købt et domæne, der hedder Rosé.dk
“Det sprang ud af, at vi var tre kammerater, som havde en drøm om at finde en rigtig god grund til at tage til Frankrig 4-5 gange om året og hygge os der. Så ringede Thomas og Morten og sagde, at de havde sikret domænet Rosé.dk. Om jeg ville være med til at importere rosé fra Provence. Vi tog derned og begyndte det her eventyr. Vi tænkte: Lad os lave noget, hvor vi kan håndplukke en 8-10 forskellige flasker af den aller bedste rosé fra Provence og skabe et online brand, som i stedet for at have meget, har lidt, der til gengæld er sindssygt godt.” siger han om det nye eventyr, han startede i 2017.
Rosé-forretningen er på kort tid blevet lidt af en succes - igen i spændingsfeltet mellem show og business. Rosé.dk er i dag én af de største vinforretninger på Instagram og var stærkt positioneret ved sidste års fashion-week. Og så er omsætningen fordoblet hvert år.
I Rosé.dk bruger Mads Ulrick Holmstrup det, han har lært i TV-branchen.
“Vi er lykkedes med at positionere os på et marked, som er rimeligt old-school og ikke nødvendigvis har fulgt med i forhold til sociale medier. Rosé er et livsstilsprodukt, og et sæsonprodukt. Det er et halvt år, hvor man kan få skubbet det afsted. Vi har fået bygget det op til at være en af de største vinbutikker på Instagram, fået det i magasiner, og vi var rimelig stærkt positioneret på fashion week sidste år. Det er blevet en pisse-interessant forretning, og de vine, vi har valgt ud, har efterfølgende vundet en masse priser.
"Så vi er heller ikke helt idioter i forhold til at vælge rosé ud,” siger han.
Han lærer også ting, han kan tage med tilbage til Mastiff. “Der er en del erfaringer fra Rosé.dk, som jeg kan hente ind her. I dag kan vi jo kommunikere direkte til forbrugerne på vores sociale platforme. Den der forståelse af, at vi begynder at være mere direkte til consumer. Jeg synes, det er sindssygt interessant at bruge erfaringen med at fortælle historier og bygge stærke brands i andre sammenhænge også,” siger han.
Mads Ulrick Holmstrup i The Consultant
MAN IN THE SHIRT ”Æren tilkommer manden, som reelt er i arenaen, hvis ansigt skæmmes af støv og sved og blod” - citat Theodore Roosevelt i Paris, 1910. I portrætserien ”Man in the Shirt” møder BARONS erhvervsfolk med det til fælles, at de har sat sig selv i spil og på spil. Hvor finder de mod? Hvad er det vigtigste de har lært på vejen? Og hvad kan vi andre lære af dem?