Indkøbskurv

×
mobilepay maestro master visa

#2. Ny dansk iværksætterduo udfordrer de svenske skjortegiganter

Posted on

Idéen til Barons of Copenhagen opstod i et højhastighedstog i Shanghai. Ingredienserne var to Directors fra Deloitte, et univers af forretningsmænd i krøllede skjorter og en iværksætterdrøm med en tårnhøj ambition om at skabe noget selv. I et splitsekund blev idéen om at skabe en ny dansk udfordrer til de svenske skjortegiganter født. 

Artikel fra Politiken, 31.12.2016

Grundlæggerne af Barons, Joachim og Kristian, har selv været vant til at bære skjorten som en nødvendig del af uniformen på de bonede gulve. Som tidligere Directors i Deloitte Corporate Finance har de arbejdet med køb og salg af virksomheder over hele kloden. De har selv set og oplevet hvordan high-end kvalitetsskjorter klarede dagens strabadser i bestyrelseslokalet, mens andre kort inde i dagens forhandlingsforløb var tydeligt krøllede. Forretningsmodellen stod derfor lysende klart i samme sekund, som ideen blev født. Joachim og Kristian skulle udvikle, producere og sælge den perfekte business-skjorte, hvor kvalitet og pasform skulle være state-of-art og prisen markant lavere end de andre kvalitetsskjorter på markedet.  

- Vores virksomhed blev grundlagt en efterårsdag i 2014. Vi var i gang med et frasalg af en virksomhed, og da vi stod i toget, begyndte Kristian og jeg at joke om kvaliteten af hver vores skjorte. Min skjorte havde klaret dagen, mens Kristians var dumpet med et brag. Det blev tydeligt for os, at alle slår sig på kvalitet, men det er de færreste, der rent faktisk lever op til det. Ideen blev født. Vi skulle udvikle og sælge kvalitetsskjorter til en skarpere pris, end hvad der er gængs på markedet, fortæller iværksætter og skjorteeventyrer Joachim Latocha, der er 31 år og uddannet cand. merc. fra CBS.

Benhård branche

I dag har Joachim og Kristian udviklet en skjorte i topkvalitet, og under et brand med kant. Barons-skjorten har hurtigt lagt sig i spektret af high-end-produkter, og udmærker sig ved at være syet i det fines- te stof, der er vævet af noget af verdens bedste bomuld. Bomulden er fra Egypten og sydstaterne i USA. Stoffet væves i Tyskland og Italien, efterbehandlingen sker i Schweiz, mens selve syningen sker i Østeuropa. Alle produktionsprocesser sker på anerkendte fabrikker, hvor miljø-, arbejds- og lønforhold er i top, og hvor der er garanti for, at der ikke er brugt børnearbejde, ligesom der ikke findes kemikalierester i stoffet. 

- Vi har udviklet skjorten fra bunden, og har fra start gået efter at udvikle en kvalitetsskjorte, der er nem at stryge og holder sig pæn hele dagen. Vi ved, hvor vigtigt det er, at skjorten stadig er pæn sidst på eftermiddagen. Det har ikke været vores mission at skabe et modebrand, og derfor fås skjorten også kun i forretningsmandens foretrukne farver, nemlig hvid og lyseblå. I udviklingsprocessen har vi haft stort fokus på at skære alle overflødige og fordyrende led bort. Vi har besøgt messer, været i dialog med syfabrikker, designere og stofleverandører. Vi har været til et utal af kaffemøder, og har selv måttet sparke mange døre op. Men indsatsen har båret frugt, og i dag står vi med en unik skjorte, der gør sig godt i enhver forretningsmæssig sammenhæng. Det er en benhård branche, vi har kastet os ind i, men vi er lykkedes, og får rigtig god feedback fra vores kunder, forklarer skjorteeventyrer og iværksætter nummer to, Kristian Rønsholdt, der er 30 år og uddannet cand. merc. fra Aarhus Universitet.

Førstevalget i garderoben

Barons-skjorten er født til salg online, og findes i dag i tre forskellige designs, der er blevet opkaldt efter nogle af de karakterer, som Kristian og Joachim har mødt i deres karriere. The CEO er den hvide, iøjenfaldende skjorte i et lidt kraftigere stof. The Banker er med sin extreme-cutaway-krave lidt mere fremme i skoene, mens den klassiske og pålidelige skjorte The Consultant, dækker enhver travl forretningsmands behov. Inden længe melder The Lawyer, The Founder og The Art Director sig også ind i Barons-familien. Drengenes mission er, at Barons-skjorten skal være førstevalget i garderoben for den travle forretningsmand i den vestlige verden. I første omgang bliver koncentrationen centreret omkring det danske og nordiske marked, herefter følger resten af Europa og Nordamerika.

 - Vi skal være et globalt brand, for det fortjener skjorten for den topkvalitet og luksus, den repræsenterer. Men som iværksættere kender vi også præmissen, og ved, at der skal arbejdes benhårdt på markedsføringen. Det kræver nytænkning at trænge sig ind i et konservativt marked, da det handler om at nå kunderne på en anderledes måde. Vi mænd er jo vanedyr, og vi mener ikke, at en webshop gør det hele. Vi har derfor etableret en ambassadør-model, hvor vores kunder inviterer os ud på deres arbejdsplads, så kollegaerne også kan opleve Barons-skjorterne, og alle kan sådan set blive Barons-ambassadør, afslutter Joachim. 

En baron er en fri mand

Brandnavnet Barons of Copenhagen er valgt, fordi en baron er den frie mand. Fri i tanke og handling, men også en mand der tilbage i historien kunne kaste glans over kongens hof. Det online univers kredser om netop det, og inviterer alle ejere af Barons-skjorten til at finde den bedste version frem af sig selv og træde ind i Barons-familien.  

Hello You!

Enter your email address for stock alerts, discounts, promotions and more!

SEARCH THIS STORE